In deze klas staan muziekinstrumenten. Sommige leerlingen zijn muziek-knap en met deze instrumenten gaan ze oefenen voor het concert dat we binnenkort gaan geven en waar alle ouders mogen komen luisteren. ‘Deze jongen is zelf-knap’, vertelde juf Suzanne, toen ze de deur van een klein kamertje in een klas opendeed. ‘Hij weet dat hij soms even rust nodig heeft en gaat hier dan rustig een Donald Duck lezen of iets anders doen waar hij rustig van wordt.' In de volgende klas waren leerlingen aan het samenwerken. ‘Kijk’, zei juf Suzanne, ‘sommige leerlingen kunnen goed samenwerken, dat zijn de leerlingen die mens-knap zijn. Zij kunnen overleggen, weten welke leerlingen rust nodig hebben en welke leerlingen misschien hulp nodig hebben.'
Uiteindelijk kwamen ze terecht bij de gymzaal….daar waren leerlingen met de gymles bezig. ‘Sommige leerlingen zijn echt beweeg-knap’, zei juf Suzanne. De jongen zag leerlingen hoog springen op de trampoline, en ver springen op de mat. Andere leerlingen waren bezig met een balspel en de jongen zag dat 1 jongen steeds in het doel gooide: ‘Die is vast ‘balknap’, zei hij lachend. Daarna liepen ze door naar de kleutergroep. De juf had net een verhaal verteld over een man die op reis ging met een zware koffer. De man werd moe van het dragen van de koffer.. de leerlingen mochten allemaal proberen om met de koffer te lopen. ‘Kijk’, zei juf Suzanne, ‘dit is ook beweeg-knap. De leerlingen merken hoe lastig het kan zijn om met een zware koffer te lopen.”
Alle leerlingen op onze school zijn ergens goed in en als je ergens goed in bent, dan ben je speciaal. Wanneer je ergens goed in bent, mag je trots zijn op jezelf. Dan ga je op de troon zitten en dan denk je: deze troon is: SPECIAAL VOOR MIJ! ‘Mam’, zei de jongen met een grote frons in zijn voorhoofd, ‘waar ben ik eigenlijk goed in?’. De moeder keek haar zoon aan. ‘Nou’, zei ze, ‘daarom heb ik deze school voor jou gekozen, want dat kan je hier ontdekken! Dan is deze troon ook SPECIAAL VOOR JOU!’